Бизнес и Политика, Максинет Медия, Технологии

Защо Ползваемоста (usability) е критично важно за вашия онлайн бизнес

polzvaemost-na-sait
Този материал ще ви даде основна, но задължителна представа/знания, чрез които ще можете да минете към страната на оцеляващите. Поради факта, че нашия сайт е посещаван от различно ниво запознати хора с материята, ще започнем от най-ниско към най-високо – което може да причини раздразнение в някои, с по-големи знания по въпроса. Моля да ни извините, в случай че сте един от тези потребители !

И така… какво е ползваемост (usability), или – защо посетителите напускат бързо моя сайт ?

Всеки човек, разработвал „нещо“ за някой друг, пряко или косвено се е сблъсквал с мярката за удобство. А именно – ползваемост (usability) е измерител на това, колко лесно другите хора биха използвали въпросното „нещо“. Дали става на въпрос за Интернет сайт, дигитален маркетинг, банер реклама, блог, приложение или дори пост в социалната мрежа – ще се сблъскваме с измерител за нивото на ползваемост и удобство – (usability).

След тези няколко реда е лесно да се каже : „Ама чакай, чакай! Как така? Само това ли е? Защо тогава в Aмазон има един куп книги по темата?“ Така е, има 6 167 резултата към днешна дата. Това е проста, но много важна и дълбока тема. Сама по себе си ползваемостта (usability) може да бъде отделна наука с цял набор разделения и специализации. Тук ще разгледаме есенцията/основите, защото веднъж схванали какво е, само въпрос на време е да усвоим, използваме и подобряваме този показател в практиката.


какво е usability

За да избягаме от капана на губещите, е критично важно да научим за Usability

 

Както знаете ………. а ако още не знаете, е време да го проумеете, че динамиката, с която се разпространява информацията в Интернет е меко казано огромна. Това означава, че вашите онлайн авторитет, популярност, реклама, статии и т.н. много трудно подлежат на управление, веднъж щом попаднат в глобалната мрежа. Следствието е, че ако всички тези „неща“ (изброените по-горе) сработят и посетителите „цъфнат“ във Вашия сайт, те трябва да получат максимална доза лекота при използване на сайта Ви, лесно да четат статиите, лесно да разпознаят и научат функционалността, съвсем бързо да им стане ясно какви услуги предлагате и т.н.
Докато преди не беше чак толкова наложително (поради по-малкия обем информационен шум), то сега познанията и прилагането на системи, методики и тестове за ползваемост (usability) са задължителни условия за оцеляването на Вашия сайт, блог, марка, продукт или услуга !!!
Ако един сайт / блог или услуга са трудни за ползване – потребителите напускат
Ако пътят до продукта който предлагате в онлайн магазин е дълъг и изисква „лутане“ – потребителите напускат
Ако дизайнът на сайта Ви уморява и „дразни“ потребителското око – потребителите напускат
Ако информацията която предлагате е некачествена и лошо структурирана – потребителите напускат
Ако още на началната страница потребителите не могат да се ориентират лесно – потребителите напускат
Ако, не сте мислили по тези въпроси – надявайте се да не е твърде късно за да помислите тепърва.

На какви нива/елементи се разделя ползваемостта (usability)?


За да имате напълно ясна представа за това, какво точно попада под знака за ползваемост, тук ще изброим компонентите, според които измерваме и подобряваме ползваемостта (удобството).

Заучаването е фактор, който рефлектира върху това колко лесно един потребител, който е попаднал за пръв път на Вашия сайт, приложение или блог – заучава функционалността, навигацията, елементите и т.н. Ако вече сте приложили техники и методи за по-лесно когнитивно възприятие на информацията, то Вие ще сте извършили голяма част от работата върху този раздел от ползваемостта (usability).
След като веднъж потребителят е научил за особеностите в дизайна, детайлите на функционалността, разположението на навигацията и т.н. Важният фактор тук е – колко бързо (за какво време) би изпълнил някаква функционална операция или задача в сайта. Колкото по-интуитивни действия предполага фунционалността и дизайна на сайта, толкова по-високи резултати ще се постигат в това направление – от този компонент.
Този фактор има голяма тежест в случай, че искате да подобрите продажбите си, да намалите „Степента на отпадане“ (Bounce rate) и да повишите съотношението между нови и завърнали се потребители. Тук важното е, че за да се измери резултата от този компонент на “науката” за ползваемост – отново се следи колко лесно потребителите изпълняват задачи или операции, само че след като се завърнат след определен период от време. По-кратките времена за изпълнение са по-добър показател.


елементите на ползваемостта
Докато потребителят взаимодейства с Вашия сайт, блог, продукт или услуга, той ще прави грешки. Хората винаги правят грешки. Ако дизайнът на сайта, заедно с потребителския интерфейс и функционалност, са проектирани добре – нивото на грешки ще бъде минимализирано. Това е изключително важно условие за повишаване степента на удобство. Именно грешките, както и възможността за бързото им интуитивно поправяне, намират място в този компонент.
Противно на логиката браузването в уеб изисква физическо усилие, което пряко се отразява на потребителското преживяване. Човешкият мозък (на подсъзнателно ниво) винаги се стреми да намали усилието, като намира най-кратък път/начин за това. Този компонент измерва и подобрява физическите усилия, които прави потребителя – като движение на очите, честота и брой кликове, напрежение на пръстите от ползване на скрола, движения на китката и т.н.
Крайната точка от всички измервания и краен фактор от разделите засягащи ползваемостта на един сайт, блог, приложение или услуга. И това е – колко ще бъде доволен потребителя след като е взаимодействал с дизайна, функционалността, информацията и т.н Шансът за доволен потребител нараства с всеки елемент, за който сте се запитали, как ще взаимодейства с него потребителят, дали ще му е лесно, дали няма да го обърка, какво усилие ще изисква и т.н.


А това ли беше най-важното ? НЕ !

Веднъж, след като сме наясно какво всъщност е usability, всичко останало се върти около това. Психология, физиология, добри практики, визуална манипулация, потребителско поведение – всичко, което ни помага в целите на сайта, влиза под чадъра на ползваемостта (usability). Това обаче не е предмет на тази статия. Тези теми са пряко свързани с потребителското поведение и потребителското преживяване ( UX ).
Особено важно правило е, че каквито и добри практики да следваме, психологически методи да прилагаме – докато не видим, проследим и анализираме как потребителите боравят със сайта успешно, не можем да ползваме, който и да е метод със 100% доверие. С удоволствие можем да Ви препоръчаме една статия от сайта Lifehack, където можете да прочетете за няколко следствия от потребителското поведение, свързани пряко с нивото на ползваемост в един сайт.
Добре е да се знае, че дори и най-тестваният метод, защитен от пет института по човешко поведение, със 100 години практика и който има над 100 научни труда за него, ако не пасне на проекта и целите на нашия сайт, би било безумство да се използва – няма две мнения по въпроса. Добрите практики дават насоки, които са базирани на определени очаквания и измервания. До колко нашият сайт и нашите потребители пасват там – зависи от ситуацията. Единствено сблъсъка с реалността ще ни покаже това.

Как обаче, можем да разберем дали сме на прав път ?

Най-простият, но ефективен и подценяван, начин да разберем дали ползваемостта ни работи, е да направим прости тестове с истински потребители, които не са виждали сайта. Вземаме потребителите (майка, племенник, брат, баща, съсед, гадже и няколко приятеля) и ги настаняваме пред компютъра. Важно е потребителят да е близо до очакваната ни аудитория – технически познания и потребителско търсене.


верния път към ползваемостта
Оставяме потребителя в сайта, без да му казваме нищо, и гледаме какво прави, къде клика, какво разглежда. Много е важно да наблюдаваме без да задаваме въпроси (все още не), тъй като хората не осъзнават по-голямата част от действията си. Ако измерването касае задвижването на по-сериозен бизнес сайт, изграждане на бранд и т.н. то следва да се подходи по-професионално и да се събере прецизирана група от респонденти, като с тях се провеждат и по-специални тестове.
Освен това, в този случай, много компании вграждат Heatmap приложения, чрез които проследяват къде кликат потребителите, колко бързо скролират, кои елементи посочват с курсора на мишката, а фирмите, които разполагат с бюджет определен за тестове и подобряване на ползваемостта (usability), наемат или си купуват eyetracking оборудване, чрез което анализират и кои елементи привличат погледа на потребителя, къде чете, къде се фокусира, кой елемент придърпва погледа им спрямо друг елемент (измерва се времето) и т.н..
И така… даваме на потребителя някаква много проста и базова задача – „Избери си обувки и ги купи“ или пък – „Регистрирай се и направи коментар“ и наблюдаваме внимателно как се ориентира.
Общо взето – колкото по-лесно се справи със задачата, толкова по-добре сме се справили ние. В противен случай трябва да разберем къде точно се лута потребителя, какво го обърква, какво очаква да се случи и така да подходим към корекциите. Важно е да се спомене, че само един потребител никак не е представителна извадка за ефективността на сайт. Като цяло – колкото повече, толкова по-добра обратна връзка. Разбира се нямаме предвид стотици тестери. Около 10 човека могат да ни дадат чудесна извадка как се движим в изпълнението. Ако уловим тренд в разминаванията – то това е мястото, което трябва да се анализира.

Заключението от информацията до тук

Това е една фундаментална тема в разработването на всеки един уеб сайт или уеб базиран маркетинг, или продажби в онлайн среда. Съветите и изводите тук може да изглеждат изключително прости, чак обидно ясни, но практиката и опита показва, че много уеб продукти страдат от липсата им.
Ще се повторя – колкото по-лесно, по-възприемчиво и с физическа лекота, потребителите ни могат да правят това, което искат от нашия сайт – толкова по-добре и за тях, и за нас. Ако потребителите срещнат трудности, първата им реакция е да напуснат мястото, което им нарушава зоната на комфорт.
Разбира се, за да е успешна тази цел, някои неща трябва да са ни изключително ясни – да знаем какво искат потребителите (което най-често никак не е лесно) и да изградим сайта, така че той да отговаря на техните потребности.
Всякакви разминавания в очакванията на потребителите и нашите очаквания са огромен проблем – тогава цялата ни концепция е боклук (освен ако целта на проекта не е била да установи такива разлики). Уви, това е често срещан проблем. При едно елементарно планиране, дори и посредствен тест и задаване на няколко основни въпроса, можем да си спестим редица проблеми, които буквално може да се окажат разликата между успех и провал.
Източник: Websitedesign.bg