База Данни Картини

Галя Захариева: Основен акцент в Бюджет 2018 е образованието и това е пример как се изпълняват поети ангажименти

*Галя Захариева: Основен акцент в Бюджет 2018 е образованието и това е пример как се изпълняват поети ангажименти*

*Галя Захариева,* *народен представител от ПГ на ГЕРБ, в разговор с Клара Маринова в ефира на Радио К2, заяви позиции по следните теми:*
*Образованието в Бюджет 2018.*
* Галя Захариева* *заяви, че бъдещето на децата и на младите хора е актуална тема, която винаги ще вълнува обществото. Разбира се няма как тези политики да не намерят своето отражение в бюджета. Основен акцент в бюджета е поставен върху образованието и това е пример как се изпълняват поети ангажименти и как се води последователна политика да се влага в качеството на образованието.* Народният представител влезе в конкретика, като обясни, че над 300 милиона лева са осигурени за обещаното увеличение на учителските заплати. Това е знак за високото положение, което трябва да има българският учител и ще допринесе за повишаване на самочувствието на работещите в системата.
*Галя Захариева* обясни, че друго важно нещо, което се говори още от предизборната кампания, е промяната на системата на финансиране на българското училище или промяната на делегираните бюджети. Това намира отражение в параграф 11 на преходните и заключителни разпоредби. Предлагат се необходимите промени в Закона за предучилищно и училищно образование, които ще изпълнят този ангажимент, поет пред системата. На първо място няма да бъде основен критерий при финансирането броят на децата. По този начин ще се запазят по-малките училища и детски градини в малките населени места. Основен критерий ще бъдат необходимите средства за издръжка на всяко едно учебно заведение. Броят на децата също ще има своята тежест, но тя няма да е основна. Предвидени са и средства за осигуряване на ресурсни учители и психолози, както и за квартира, ако преподавателите нямат собствено жилище в даденото населено място, както и средства за транспорт. Сериозни са и отделените средства за задържане на децата в училище. *„Така че много от нещата, които сме поели като ангажимент, още в този бюджет за 2018 г. намират своето отражение! Аз съм убедена, че това ще бъде посрещнато изключително позитивно от системата и ще мотивира колегите!”, категорична бе Галя Захариева. *
Народният представител каза, че са заложени и много средства за ремонти и подобряване на инфраструктурата. Има национални програми, които се финансират през кандидатстване в МОН. Тази година има заложени достатъчно средства по тези програми.
„Къде са проблемните места в бюджета в контекста на образованието?”, попита водещата *Клара Маринова. Галя Захариева* отговори, че в един бюджет винаги може да се намерят претенции от различни системи за повече средства и това е нормално. Тя продължи, че едва ли има политик, който да не иска да бъдат разпределяни повече и повече пари във всички сектори, защото всеки има нужда от повече. Но в крайна сметка това са възможностите като финансов ресурс, той трябва да бъде балансиран между всички сектори. „Аз мисля, че трябва да се акцентира върху това, което ще се постигне с отделените средства в бюджета в образованието, а оттам нататък да се търсят форми и средства, било то по европейско финансиране, било с търсене на допълнителни резерви в текущата учебна година. Аз смятам, че изпълняваме поети ангажименти пред системата и то със сериозно финансиране!”, заяви народният представител от ГЕРБ.
*Борбата за задържане в училище на децата, застрашени от отпадане.*
„Какви са механизмите, с които предвиждате да закарате децата от малцинствата в училище?”, попита водещата *Клара Маринова. Галя Захариева* отговори, че механизмът, който е заработил през август, има своя ефект. Много деца и семейства са били обходени от различните мобилни екипи. Много деца са били записани в училище или детска градина. Ясна картина се е получила и за децата, които са напуснали страната или не живеят на посочения адрес. Процесът е минал без никакви сътресения. Важно е този механизъм да продължи, да се търси максимално обхващане и когато децата са в училище, те да бъдат задържани в учебната среда. Тук идват и следващите действия – подкрепа за родителите, подкрепа за децата, включително и със санкциониращи мерки. *„Хубаво е да образоваме понякога и родителите, защото в крайна сметка не може само държавата или само училището да се погрижи за това децата да станат стойностни хора. Трябва да се работи ръка за ръка заедно със семейната среда, защото ако няма баланс и единомислие за бъдещето на децата, учители и родители, много трудно ще се постигне това, което искаме!”, завърши Галя Захариева* *разговора си с Клара Маринова в ефира на „Радио К2” на 26 октомври 2017 г.*