Изкуство и Общество

Учени откриха източник на безсмъртие

Учени от научно-изследователския център „Джон Инес“ в Норич, Англия, откриха механизъм, който позволява зародишни клетки в цветни растения да станат безсмъртни, съобщи Lenta.ru.

Зародишните клетки предават генетичния си материал на следващото поколение, като при това не са ограничени от т.нар. предел на Хейфлик, който показва колко пъти може да се дели соматична клетка, преди да загине.

Зародишните клетки слагат началото на гамети, които на свой ред гарантират появата на зародиш. Ембрионните клетки се делят и се диференцират, формирайки тъкани и органи на растението, както и нови зародишни клетки.

Смяташе се, че растителните клетки всеки път се препрограмират с помощта на епигенетични фактори – молекули, които променят активността на гени, без да предизвикват мутации в ДНК. Доказателства, че този процес действително се извършва, обаче нямаше.

Сега учените установиха, че в зародишни клетки на растението арабидопсис талиана се извършва метилиране, при което метилна група се присъединява към цитозина в състава на участък от ДНК, известен като CpG-динуклеотид и състоящ се от цитозин и гуанин. При това препрограмирането във всяко поколение се извършва наново, макар да е известно, че при растенията епигенетичната настройка може да се съхрани в потомството.