Арт Новини

ИЗКУСТВО И ПОЛИТИКА – КОНФРОНТАЦИИ И СЪЖИТЕЛСТВА

Ото Дикс, Хана Хюх, Йозеф Бойс, Гюнтер Юкер, Герхард Рихтер, Антони Райжеков

Изложба на ifa (Институт за международни отношения на Германия) в сътрудничество с галерия Структура и Гьоте-институт България
куратор: Мария Василева

 

Ото Дикс (2 декември 1891 – 25 юли 1969) е един от най-големите германски художници, живописец и график, известен с безмилостните си и сурово реалистични изображения на германското общество през Веймарската република и бруталността на войната. Когато избухва Първата световна война, Дикс доброволно се присъединява към немската армия. Назначен е в полеви артилерийски полк в Дрезден. През есента на 1915 той е назначен за подофицер на картечница на Западния фронт и участва в битката при Сома. През ноември 1917 неговото звено е прехвърлено на Източния фронт до края на военните действия с Русия, а през февруари 1918 е разположено във Фландрия. Обратно на Западния фронт, той се бие в германската пролетна офанзива. Печели Железен кръст (втора степен) и достига ранг на сержант. През август същата година е ранен в шията и малко след това взима уроци за пилотно обучение. Участва в Fliegerabwehr-Kurs („Курс за отбранително пилотиране“) и след преминаване на медицинските тестове е прехвърлен в авиационно-заместителния отдел Schneidemühl в Позен. Уволнен е от служба на 22 декември 1918.

Дикс е силно засегнат от ужасите на войната. Той представя своите травматични преживявания в много последващи произведения, включително портфолио от петдесет офорта, наречени Der Krieg (Войната), публикувано през 1924, което представяме в изложбата. Впоследствие той отново се позовава на войната във „Военният триптих“, рисуван от 1929-1932.

Защо една галерия за съвременно изкуство като Структура би се заинтересувала да показва военни графики от 20-те години на миналия век?
Отговорът изглежда все по-ясен във време на социално напрежение, политически борби и пандемия. Бруталната истинност в творбите на Ото Дикс, нетърпящият индиферентност почерк, гротескните образи, които ни карат да преживеем ужасите на войната без да сме нейни свидетели, ги превръщат в една постоянна аларма. И тя не засяга само фронтовите действия, но всички безумия на съвременния свят, които независимо от натрупания исторически опит продължават да се случват.

Към серията на Ото Дикс „Войната“ добавяме още няколко произведения на забележителни германски художници, които не остават равнодушни към случващото се по света:
Хана Хюх, Йозеф Бойс, Гюнтер Юкер и Герхард Рихтер.

За да приближим времето, в изложбата е включена и творбата на Антони Райжеков „Пандемичнa звукова карта“, 2020, вдъхновена от ситуацията около коронавируса и възможните манипулации, свързани с гражданските свободи.