България Север, Общество

Професията на учителя да стане държавно регулирана

снимка: pmg-gabrovo.bg, Архив

снимка: pmg-gabrovo.bg, Архив

Професията „учител“ да стане държавно регулирана професия, предлага Министерството на образованието и науката в проект за Национална стратегия за развитие на педагогическите кадри -2014-2020 г., предадоха от БТА, цитирани от Аргументи БГ.

До 9 март 2014 г. всички заинтересовани могат да изразят становища, препоръки и бележки по проекта на стратегията, които ще бъдат взети под внимание преди проектът да бъде внесен за разглеждане в Министерския съвет. Проектът на стратегията предвижда създаване на единна нормативна уредба за държавно регулиране на първоначалната подготовка, за продължаващата квалификация и за професионалното развитие на педагогическите кадри.

Включването на професията на учителя в Списъка на регулираните професии ще улесни мобилността на българските учители в ЕС. Регулирането на професията ще гарантира качеството на учителските компетенции на кандидатстващите да работят като учители в България чужди граждани, а българските учители ще бъдат защитени в условията на динамичния трудов пазар.

В проекта се посочва, че общият брой на педагогическите кадри в средното образование в началото на учебната 2013-2014 г., по данни на Центъра за информационно обслужване на образованието (ЦИОО) на МОН, е 89 748 души, от които 98,4 процента са заетите в обществения сектор на образованието, а 1,6 процента – в частния.

В сравнение с 2007 г. броят на педагозите намалява с 9132 души, или с 9,3 процента. Основни причини за намаляването на педагогическите кадри са по-малкото деца и ученици в образователната система – с над 7 процента, предизвикано от демографските фактори – намалена раждаемост през предходни периоди и външна миграция, както и от реформата в училищната мрежа.

По данни в периода 2007-2013 г. феминизацията на кадрите в учителската професия се задълбочава, като делът на жените от 84,4 процента за 2007 г. нараства на 86,3 процента. Има и ясно изразена тенденция на застаряване на педагозите, изразяваща се в бързо намаляване на младите кадри на възраст до 34 години и на увеличаване на педагозите на възраст 55 и повече години.

Относителният дял на младите кадри от 15 процента за 2007 г. намалява на 9,9 процента за 2013 г., а делът на кадрите на възраст 55 и повече години се увеличава значително, като нараства от 16,8 процента за 2007 г. на 29,3 процента за 2013 г. Педагозите на възраст от 35 до 54 години намаляват от 66 800 през 2007 г. на 54 000 през 2013 г., като относителното намаление на този дял спрямо общия брой на педагогическите кадри е със 7,4 процента.

В проекта на стратегията се отбелязва, че разпределението на кадрите по видове образователни институции не се променя съществено. Най-многобройни и през 2013 г. са педагозите в общообразователните училища – 55 500, в детските градини – 18 900, в професионалните училища и в училищата по изкуствата са 11 500, 1500 са педагозите в специалните училища, а най-малко са заетите в обслужващите звена.

Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730

Прочети цялата