Деца завършиха учебната годината с „Изпитание” в НМО – Габрово
Интересно и развлекателно, поучително и тържествено, и най-вече запомнящо се, завърши учебната година за хиляди деца от цяла България. Последната седмица на месец май и първата на юни във Възстановката на Габровското училище в Националния музей на образованието се върна истинската атмосфера на взаимоучителното обучение, познато през 19 век, като Бел-Ланкастърска метода и тръгнало по българските земи от Габрово през 1835 година.
„Годишното изпитание” в Националния музей на образованието се различава от Вазовия годишен изпит, известен като „Радини вълнения”, и от днешните системи за „Външно оценяване”.
Анимираното от музейните специалисти „изпитание” е по „Рибния буквар” на д-р Бетър Берон, използва и показва принципите на Бел-Ланкастърската метода. По развлекателен и любопитен начин препитва децата и свързва видяното и чуто в музея с постигнатото в училище знание чрез съвременни музейно-педагогически практики.
„Изпитанието” се провежда по предварителна заявка и в него участват не повече от 30 деца от първи до четвърти клас.
Преди да влезе във Възстановката на взаимното училище, класът разглежда експозицията и вниманието на учениците се насочва към първия български буквар и неговия автор. За децата е изключително интересно да видят шестте оригинални издания на Рибния буквар, издавани в продължение на две десетилетия.
Годишното изпитание е по текстове от буквара. Децата четат и тълкуват „Добри съвети”, „Умни ответи”, „Басни”, „Различни истории”, откривайки посланията и мъдростта в тях.
За да проведе изпитанието, музейният аниматор, който влиза в ролята на Даскал Неофит, подрежда учениците по чиновете, запознава ги с организацията на учебния процес във взаимното училище и характерните за него пясочница (първи чин), взаимоучителни таблици, табла с калем, кавалерия, показвател, уруглица, мъзди, дивит (мастилница и перо) и др.
С различни по трудност тестове се избират показватели (помощници по писане и четене на главния учител) за всеки чин. Показвателят получава отличителен знак и застава прав до чина, за да наблюдава и помага при изпълнение на задачите.
Когато показвателите получат необходимите указания, изпитанието започва и от успешните отговори зависи преминаването на учениците на следващ чин, тоест в по-горна степен.
Изпитанието завършва тържествено. Националният музей на образованието връчва на издържалите Атестат (копие на оригиналния, който Главното мъжко училище в Габрово връчва на първия випуск през 1875 г.).
Както някога в Габровското училище, децата си тръгват от музея с похвални знаци с надписи „Внимателен”, „Прилежен”, „Мъдър”, „Благочинник”, „Благонравен”.
Следете ни и във Фейсбук на:
http://www.facebook.com/#!/pages/Gabrovonewsbg/140586109338730