Изкуство и Общество

В четвърти клас са, но не могат да четат

Има и положителни новини. Увеличил се е делът на четвъртокласниците в Германия, които четат много добре – от 8,6 на 11,6 процента. Това показват резултатите от Международното изследване PIRLS за 2016 година. То се провежда редовно от 2001 насам и оценява уменията на децата в 4 клас да четат и разбират художествени и научнопопулярни текстове.

Актуалното изследване сочи, че германските четвъртокласници показват твърде посредствени умения по четене в сравнение с децата от други държави. Едва всяко десето германско дете в края на началния образователен курс притежава умения по четене, които да са над средните. В същото време всеки пети ученик има сериозни пропуски в четенето и завършва четвърти клас, без да се е научил да чете гладко и правилно.

Делът на тази група ученици, наричана още рискова, дори се е увеличил от 16,9 процента през 2001 на почти 19 процента през 2016 година. Към нея спадат много деца с увреждания, както и все повече деца от мигрантски семейства. В семействата, в които единият родител е с миграционни корени, изоставането на децата често се равнява на около половин учебна година, а в семейства с двама родители-чужденци изоставането нерядко е дори цяла учебна година, става ясно от изследването.

Социалните фактори играят голяма роля

За уменията на децата да четат важна роля играят и определени социални фактори – образованието на родителите, броят на книгите в дадено домакинство и доходите на семейството. Като цяло …