България Север

Министър Красимир Вълчев: Основният фактор в образователната система остават учителите

Ние сме заложили на учителите като основен фактор в системата и държим на нашия политически и бюджетен ангажимент да увеличим двойно възнагражденията, за да привлечем повече млади хора в педагогическата професия и да мотивираме повече сегашното и бъдещите поколения преподаватели. Това обяви пред журналисти министърът на образованието и науката Красимир Вълчев след срещата си с педагогическото съсловие и синдикатите в Плевен. Министър Вълчев добави, че разчита на учителите да интегрират децата от уязвими групи, да повишат образователните резултати и да подкрепят всяко едно дете и ученик, който има нужда от специфична подкрепа. Да помогнат на децата, които имат необходимост от така наречените ключови компетентности. Все по-малко говорим за знания, за сметка на компетентности, които обединяват и знанията, и уменията, и отношенията между тях.

Част от образователната система е и възпитанието и ние като министерство изготвихме проект за възпитателната работа в училищата. Тук целта ни е не толкова да имаме един документ, колкото да насочим вниманието към тази важна функция на образованието, смята министърът. Той потвърди, че фокусът ще бъде по-скоро върху обсъжданията, отколкото върху утвърждаването на определен документ.

Образователният министър се похвали, че за миналата година има над 20 000 деца, които са допълнително включени в образователната система. Досега при липсата на координирани усилия на институциите не е имало добра проследимост и резултати. Факт е, че има нарастващ брой на децата от проблемни групи и чиито майчин език не е български, отчете министърът.

Особено важна задача според Вълчев е работата върху профилната система на образованието.

„Ние искаме да имаме повече ученици в технически професионални гимназии, искаме повече ученици в профили и паралелки, свързани с науката, техниката, технологиите, природните и математическите науки. Там се очертава най-големият недостиг на пазара на труда. Там трябва да инвестираме най-много, там ще бъдат позициите, които ще имат най-висок ръст на доходите и ще има най-висок недостиг на пазара на труда.”

Според Вълчев образователната система не може да компенсира общия недостиг на специалисти, който очакваме през следващите десетилетия и когато младите хора ще постъпват на пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от тези, които ще навлизат в пенсионна възраст. Това, което може да се направи, е да бъде включено всяко едно дете и да не допускаме преждевременното му отпадане, както и да се рационализира профилната структура на образованието – както на училищното, така и на висшето.

В системата на образованието към момента работят близо 90 000 специалисти, като средната възраст на учителите е малко над 49 години. Около 4 хиляди от тях годишно се пенсионират и най-големият недостиг на преподаватели се очертава да бъде след 10 – 15 години, призна министърът. Той добави, че вече се чувства навлизането на големи групи учители, навършили пенсионна възраст.

„Ние имаме достатъчно студенти, свързани с придобиване на педагогическа квалификация, но трябва да ги мотивираме да влязат в училище. Има недостиг в определени дисциплини като математика, физика, химия и този недостиг не е само в системата на образованието. Ние увеличаваме финансирането за IT-специалности, но въпреки това недостигът ще се задълбочава” – смята министър Вълчев. По думите му все повече специалности ще изискват задълбочени дигитални умения, ще има недостиг на хора, които да правят така, че машините да работят.

Красимир Вълчев потвърди ангажимента на правителството и парламента за увеличаване на възнагражденията до края на мандата. По думите му спрямо тази година в бюджета за 2021 година ще има 1 милиард лева в повече за учителски възнаграждения.

Материалът Министър Красимир Вълчев: Основният фактор в образователната система остават учителите е публикуван за пръв път на Новини от Плевен – „BG Север“.