Бизнес и Политика

Защо цената на металния паладий се увеличава?

Само през последните две седмици цената на металния паладий скочи с повече от 25% и почти се удвои през последната година. При около 2500 долара (1922 британски лири) унция паладий е по-скъпа от златото и натискът, който принуждава цената му, едва ли ще намалее скоро.

Паладият е лъскав бял метал от групата на платината, с рутенийя, родийя, осмийя и иридийя. По-голямата част от паладия в света идва от Русия и Южна Африка. По-голямата част от него се добива като страничен продукт при добив на други метали, обикновено платина и никел. Основната му търговска употреба е като критичен компонент в каталитичните конвертори – част от изпускателната система на автомобила, която контролира емисиите – намира се главно в бензиновите и хибридни превозни средства.

По-голямата част от паладия, повече от 80%, се използва в тези устройства, които превръщат токсичните газове, като въглероден окис и азотен диоксид, в по-малко вредните азот, въглероден диоксид и водни пари. Използва се и в много по-малка степен в електрониката, стоматологията и бижутерията.

Нарастващата стойност на метала през последните години предизвика скок в кражбата на каталитични конвертори по целия свят. Лондонската столична полиция заяви, че броят на кражбите през първите шест месеца на 2019 г. е над 70% по-голям от цялата предходната година.

Търсенето на паладий изпреварва предлагането и това се случва от известно време. Очаква се количеството произведен през 2019 г. метал да бъде под глобалното търсене за осма поредна година.

Като вторичен продукт на добиване на платина и никел, миньорите имат по-малка гъвкавост за увеличаване на производството на паладий в отговор на нарастващите цени.

И този недостиг изглежда ще продължи, като през миналата седмица Южна Африка, която произвежда около 40% от световните доставки, заяви, че продукцията на метали от платинена група, включително паладий, е спаднала с 13,5% през ноември в сравнение с година по-рано.

Междувременно търсенето на паладий от производителите на автомобили рязко се е увеличило поради редица причини. Правителствата по света, по-специално в Китай, затягат регламентите, когато се опитват да се справят със замърсяването на въздуха от бензиновите превозни средства.

В същото време скандалът с дизеловите емисии в Европа също оказа влияние. Потребителите там се отдалечават от дизеловите автомобили, които най-вече използват платина в своите каталитични конвертори и вместо това купуват превозни средства с бензин, които използват паладий.

Търговската сделка между САЩ и Китай, която беше подписана по-рано този месец, също повиши цените. Търговците очакват споразумението да помогне за намаляване на натиска за намаляване на глобалния икономически растеж и забавяне на спада в продажбите на китайски автомобили.