Арт Новини

Димитър Борисов и неговите персонажи от Рая в юбилейна изложба

Зала „Ателие Георги Велчев“ на Художествения музей „Георги Велчев“, филиал на Градската художествена галерия „Борис Георгиев“ – Варна, представя живопис от различни периоди на творчеството на утвърдения български наивист в юбилейна изложба

Димитър Борисов, Момиче и гълъби
Димитър Борисов, „Момиче и гълъби“

На 27 април в Зала „Ателие Георги Велчев“ на Художествения музей „Георги Велчев“ се открива изложба, която връща зрителите назад в годините и открива неподозирани дори за някои ценители пластове от личната творческа история на художника Димитър Борисов. Представена като ретроспектива, колекцията е посветена на 75-годишния юбилей на варненския художник и проследява всички периоди от неговото творчество.

Експонирани са както най-ранни творби, някои от които са показани като фоторепродукции, така и платна с докоснати от топъл сантимент сцени от градския живот, които утвърждават автора като представител на наива. Посетителите ще почувстват в много от композициите драматургичния дух на сценографията, напомнящ за дългогодишната работа на художника като декоратор във Варненския драматичен театър. Експозицията, макар и камерна по своя характер, представя различните стилистичните търсения на художника.

Димитър Борисов, Слънчогледи
Димитър Борисов, „Слънчогледи“

Изкуството на Димитър Борисов представя Доротея Павлова, уредник в ГХГ – Варна:

„Димитър Борисов навлиза в полето на българското изкуство през втората половина на 60-те години на ХХ в. Това е време, когато творците в България търсят нови художествени пътища, освобождавайки се от естетическата нормативност, от наративната реалистична живопис и овладяват пластическите и формалните стойности на големия културен проект, наречен модернизъм. Ранното изкуство на Димитър Борисов усвоява и прилага  основополагащите постижения на европейския модернизъм, живописта на художника постига абстрахиране от конкретната вещественост и превръща художествения образ в чист пластичен израз. Димитър Борисов рисува композиции с натюрморти и интериори, демонстрирайки усет към фактурата и структурата. В този най-ранен творчески етап художникът полага живописния слой с шпатула и постига плътност на цвета, предаден в сурови контрасти и резки съпоставки на светлото и тъмното. Колоритът е в сдържана тоналност на сивото, сребристото и черното. Релефната огрубеност на повърхността придава характер на осезаема материалност, телесност и ръкотворност. Така картинното носи в себе си авторовата дързост да присъства. На моменти живописването се превръща в моделиране, за да изведе  масивните, обобщени форми. Натурната форма е разрушена и изведена в геометризираните структури.  Неговото изкуство, действително пластично, се интересува от същността на предметите и тяхната материя. Този ранен период на художника е слабо познат на младата публика. Образец от него в експозицията е картината „Натюрморт с риба”, а също така и фотографските репродукции, представени на табло.

Димитър Борис, Натюрморт
Димитър Борис, Натюрморт

Едновременно с тези синтетични произведения, до 1986-1987 г. художникът рисува и композиции, които удържат класическите картинни принципи с правилно структурирани планове и засилена цветност в топъл колорит с преобладаващ керемиден цвят. В тях се откриват експресионистични влияния от творчеството на Ренато Гутузо. Рисува също така и живописни произведения, повлияни от естетиката на сюрреализма, с гладка, успокоена фактура. Живописният слой изтънява, художникът нанася боята с взискателна прецизност с четка на гладки и фини мазки. Задните планове са равни и монохромни. Композициите са конструирани посредством отчетлива линеарност. Пейзажите са с широко небе и пределно нисък хоризонт. В съпоставка с хоризонталните планове в картинното поле художникът извежда като антитеза вертикална структура – силует на дърво или архитектурна колона, с което постига ирационални внушения за действителността. Свръхреални образи налагат философски послания за привидното, илюзорното и реалното, за контрола на погледа и разума.

С носталгично настроение някак самотно стои в експозицията картината „Краят на един спектакъл”. Тя маркира прехода в пластичната концепция на художника, въвеждайки темата за театъра в творчеството на Димитър Борисов. След 1989 г. той започва да рисува в стила на арт наива и се утвърждава като един от най-добрите съвременни български автори в тази естетика. Художникът напуска интимните светове на натюрморта и интериора и твори композиции с градини и паркове в ярък и звучен колорит, в които се открива влиянието на французите Анри Русо-Митничаря и Раул Дюфи. В центъра на живописните композиции художникът поставя идилични сцени. Светлината в картината е сценична. Като от прожектор е насочено силно осветление в кръг към центъра на картинното пространство, където са разположени фигурите – мъж и жена, които разговарят, или мълчаливо седят един до друг, танцуват или се разхождат.

Димитър Борисов, „Хляб и време“

Персонажите са градските хора, облечени в градско облекло. Те са сантиментални и романтични, отдадени на свободното време и изкуствата. Музиката е красив език на общуване, понякога много по-експлицитен, отколкото думите. На природата е отредена функцията на декор, но цветята, храстите и дърветата са предадени със същия детайл и отчетливост като фигурите и без перспективните съкращения – характерни особености на художествения наивизъм. Композициите често са конструирани от „птичи поглед”, лишени от хоризонт. Иконографията кореспондира с театралната сценография и драматургия. Действието се случва сега и човекът е персонаж от Рая.“

Откриването на експозицията ще бъде в Изложбена зала „Ателие Георги Велчев“ на 27 април от 18 ч. при спазване на всички противоепидемични мерки.

Изложбата на Димитър Борисов ще е отворена за посещения от 27 април до 27 май 2021 г. в Художествения музей „Георги Велчев“.

Нина Локмаджиева

Репродукции: Художествен музей „Георги Велчев“

http://varnacityartgallery.com

Още артистични събития във Варна открийте в нашия АФИШ https://artvarna.net/events/

Материалът Димитър Борисов и неговите персонажи от Рая в юбилейна изложба е публикуван за пръв път на Арт Варна.