Арт Новини

CREDO BOX: Kill and Go – Проект на Аделина Попнеделева

CREDO BOX представя:

 

 

 

Дизайнът  стана „магическа“ дума, която отдавна прехвърли смисъла, който се свързва с неговото зараждане и първоначално развитие. От процес на проектиране и тиражиране (благодарение на възможностите на технологиите) на функционални предмети до знак на времето и дори „храм на душата“.

Социалната, дори социалистическа идея, че благодарение на техническия прогрес всеки ще има достъп до красиви и функционални предмети в ежедневния живот се превърна в знак на повърхността и повърхностното в буквален смисъл. Отъждествяването с престижна марка (която в никакъв случай не е достъпна за всички) в пряк и преносен смисъл, с новата мода се оказва най-важното в съвременния свят, като се пренебрегват всякакви други значения. Наблюдаваме как дизайнът също като други постмодерни явления се самоотрича.

В „Kill and go“, 75/75 см, живопис и бродерия, 2021 г., Аделина Попнеделева обединява от една страна различни техники, които могат да се определят като изящни/приложни (орнамент, който е нарисуван, но и направен с илюзорни реални материали). Обединение има също така и по признак мъжки/женски  медии (живописта, векове е територия  запазена за мъже художници, докато бродерията се смята за женско занимание). Орнаментът е „леопардови петна“, които трябва да утвърди тезата, че човек като най-висше създание контролира природата. И това се отбелязва върху тялото. Знакът върху тялото от древни времена показва принадлежност към определена група, както и статус,  място в структура.

От друга страна орнаментът „леопардови петна“ има важно място в будизма. Будисткото съкровище е тройно: самият Буда, учението му дхарма, и тези, които следват учението му. Тези три съкровища, стават важен мотив. Изобразяват се като три кръга и три вълнообразни линии и са познати като устните/очите на Буда (cintimani). В текстила и в бродерията се свързват главно с императорския двор. Наричат ги именно „леопардови петна” и „тигрови райета” и означават сила. Цялата стена 140/290 см. ще бъде с фототапет или самозалепващо се фолио с този мотив.

От трета страна в известната си статия „Орнаментът е престъпление“  Адолф Лоос, ( архитект и теоретик на модерната архитектура) заявява  „Модерният човек, който се татуира, е престъпник или дегенерат. Има затвори, в които на осемдесет процента от затворниците се установяват татуировки. Татуираните, които не са в затвора, са латентни престъпници или дегенерирали аристократи. Когато някой татуиран умира на свобода, то той е умрял само няколко години преди да е извършил убийство“.

Работата на Аделина Попнеделева поставя въпроса дали знакът наистина загубва смисъла си и се превръща в невинна декорация или продължава да има провокативна и стимулираща поведение сила?

 


Аделина Попнеделева (р. 1956 г.) живее и работи в София, където е художничка, режисьорка и кураторка и има докторска степен по изобразително изкуство и теория на изкуството в Национална художествена академия. Тя е професор в Националната художествена академия, София.

С  творбата “Kill and Go” на Аделина Попнеделева, галерия Credo Bonum започва да представя селектираните чрез отворена покана проекти за малкото пространство на Credo BOX.

 

Credo BOX изложбено пространство, част от галерия Credo Bonum, но със своя самостоятелна програма. Намиращ се на входа на галерията – майка, малкият BOX е малка светла ниша, в която ще бъдат показвани камерни проекти на художници. Това е място както за едно произведение на изкуството, за един артистичен девиз, за една рисунка, фотография, аудио или видео творба, така и за малък, фокусиран художествен жест, за думи и послания.